Ile kosztuje krótki film reklamowy?
Koszt zależy od wielu czynników. Pierwsza rzecz to kwestia czy tworzymy animację, czy video.
W przypadku video wpływ na koszty ma ilość aktorów, ilość miejsc nagrań, stopień skomplikowania
scenariusza, postprodukcja. Można przyjąć, że, żeby stworzyć najprostszy krótki film reklamowy,
który wykorzystamy w internecie, należy mieć budżet przynajmniej 5 tys. zł.
Wysokobudżetowe reklamy telewizyjne mogą kosztować powyżej 500 tys. zł.
Film reklamowy. Ile czasu trwa realizacja?
Realizacje prostego filmu reklamowego trwa z reguły przynajmniej 2-3 tygodnie. Bardziej
rozbudowane realizacje zajmują nawet 2 miesiące. Czas realizacji jest mocno uzależniony od
rodzaju i formy filmu.
Poznaj dokładniej przebieg procesu produkcji filmowej i czas
potrzebny na wykonanie filmu reklamowego.
Jak powstają filmy reklamowe?
Jak wygląda proces produkcji filmów reklamowych? Dowiedz się więcej z naszego artykułu.
Konsultacje
Badamy potrzeby klienta. Ustalamy dlaczego tworzymy film oraz jaki efekt chcemy
osiągnąć.
Preprodukcja
Tworzymy koncepcję filmu i scenariusz. Wybieramy miejsce nagrań. Prowadzimy casting na
aktorów lub szukamy materiałów stockowych do wykorzystania w filmie.
Produkcja i postprodukcja
Tworzymy nagrania, przygotowujemy oprawę graficzną i animacje. Nagrywamy głos lektora.
Wybieramy podkład dźwiękowy i tworzymy finalny montaż filmu.
Filmy reklamowe — jakie są ich rodzaje?
Reklama może przybrać różne kształty. Popularne kiedyś reklamy ze scenkami dialogowymi ustępują
powoli miejsca nowym formom. Jaki rodzaj realizacji wybrać? Dowiedz się więcej z naszego
artykułu!
#1. Film produktowy
To forma, która jest często tańsza w realizacji od filmów reklamowych angażujących kilku aktorów.
Dlatego coraz częściej sięga się po nią przy niskobudżetowych realizacjach do internetu. Jej
zaletą jest to, że możemy łatwo zaprezentować dowolne zagadnienie. Jedynym ograniczeniem jest
nasza wyobraźnia!
Dowiedz się więcej o filmach produktowych, które robimy jako Krótkie Formy.
# 2. Animacja reklamowa
Pokazanie samego produktu: w sklepie, w domu, w opakowaniu, bez opakowania, napoczętego, etc.
oraz produktu w użyciu. Prezentujemy go w taki sposób, aby widz mógł wyobrazić sobie, jak sam go
używa. Forma prosta i tania w realizacji.
Dowiedz się więcej o filmach produktowych, które robimy jako Krótkie Formy.
Animacja reklamowa może prezentować produkt, bądź dowolną, abstrakcyjną historyjkę. Ograniczeniem jest wyobraźnia.
# 3. Film reklamowy z materiałów stockowych
“Dobra forma dla niewielkiego budżetu”
To kolejna forma reklamy, która szturmem zdobywa rynek w internecie. Dlaczego? Powodem jest niski koszt realizacji i duża dostępność materiałów stockowych. Ze względu na niskie koszty, coraz częściej sięgają po nią małe firmy.
Film przygotowany z materiałów stockowych dobrze sprawdzi się, kiedy chcemy omówić jakiś problem lub zjawisko. Będzie też dobry w sytuacji, gdy chcemy oddziaływać na emocje widza.
Ta formuła nie sprawdzi się jednak w przypadku kiedy potrzebujemy dokładnie zaprezentować działanie produktu. Z takim wideo nie możemy też bezkompromisowo trzymać się sztywnych ustaleń przyjętych w scenariuszu. Korzystając z materiałów stockowych czasami trzeba iść na ustępstwa. Nie zawsze znajdziemy filmy lub zdjęcia, które w 100% dopasują się do naszej historii.
Powyżej film, który zrealizowaliśmy dla szwedzkiej firmy sprzątającej. Nawet niewielkie firmy stać na filmy stockowe.
# 4. Scenka pokazująca fragment z życia
To przedstawienie produktu w realistycznych, życiowych warunkach. Odwołuje się do codziennych doświadczeń każdego z nas. Na przykład — samochód można pokazać w drodze do pracy, zamiast w sterylnym otoczeniu salonu sprzedaży; obuwie sportowe korzystnie jest zaprezentować na nogach biegacza, w trakcie codziennego treningu.
# 5. Film kulinarny
Pobudza apetyt i oddziałuje na emocje widza! Taki sposób prezentacji pomaga na dłużej zapaść w pamięć! :)
# 6. Film reklamowy prezentujący charakterystyczne cechy produktu
Mówimy o produkcie przez pryzmat jego szczególnych cech. Pokazujemy to, co wyróżnia produkt na tle konkurencji, pozwala podkreślić jego wyjątkowość i przewagę. Mogą to być takie cechy, nad którymi nikt dotychczas się nie zastanawiał. Ta suszarka (lub, równie dobrze, filiżanka czy parasolka) nie tylko jest dobrej jakości. Świetnie spełnia swoje zadanie i wyjątkowo dobrze leży w ręku.
Krótki film reklamowy może prezentować tylko jedną wybraną cechę urządzenia. Taki materiał może być częścią większej serii filmów. Tak, jak w tym przykładzie wyprodukowanym dla Sam Cook przez nasz team Krótkie Formy.
# 7. Testimonial
Ten typ reklamy bazuje na wypowiedziach ludzi, którzy rekomendują nasz produkt. Może to być zwykły człowiek, z którym utożsamia się widz, lub znany celebryta, którego wybór konsument będzie chciał naśladować. Czasem wybierany jest też bohater historyczny, który pasuje do naszego produktu. Innym razem wybierana jest animowana postać, powołana do życia specjalnie, aby być twarzą naszej marki. Zaletą testimonialu jest podniesienie zaufania do reklamowanego produktu.
Testimoniale nadają się świetnie do podniesienia wiarygodności firmy lub instytucji. Powyżej przygotowany przez nas film dla Szwajcarskiego Uniwersytetu Les Roches.
# 8. Szybkie migawki
Ta formuła opiera się na scenkach z życia, przy czym są one krótkie i niezwiązane ze sobą. Dobrze pokazują to, jak nasz produkt może sprawdzić się w rozmaitych okolicznościach. Chcesz wypromować chusteczki higieniczne? Pokaż, jak przydają się na wzruszającym filmie, przy małym dziecku radośnie jedzącym zupkę.. Przedstaw jak szybko pomogą poprawić makijaż lub zapanować nad rozlaną kawą!
# 9. Rozwiązanie problemu
Ten rodzaj spotów polega na demonstracji problemów. Ukazuje trudności, lub nieprzyjemne sytuacje, dla których nasz produkt jest rozwiązaniem. Wiecznie niedomyte naczynia? Ten kłopot rozwiążą tabletki do zmywarki. Ulubione buty obcierają? Wypróbuj nowe plastry. Sucha skóra dłoni? Nasz krem pozwoli o tym zapomnieć itd.
# 10. Billboard sponsorski
Najczęściej jest to krótki film reklamowy o długości 8 sekund w formie informacji o sponsorze połączonej z prezentacją produktu. Prezentacja produktu często wzbogacona jest o krótką animację i oczywiście duży branding sponsora.
# 11. Kontrast
Ta forma bazuje na kontrastowych zestawieniach — często porównujących podobne produkty. Takie porównanie można przedstawić w formie podzielonego ekranu — po lewej stronie produkt konkurencji, a po prawej — nasz produkt.
Sięgnijmy po owocowy napój. Dwa podobne opakowania — nasz produkt i konkurencji. Podobne ceny i smak w teorii ten sam — ale to orzeźwienie i zawartość witamin naprawdę robią różnicę!
# 12. Metafora
Tworząc krótki film reklamowy można posługiwać się symbolizmem, skojarzeniami oraz przenośniami. Są one przydatne wtedy, gdy okoliczności stosowania produktu nie są łatwe do wizualnego przedstawienia.
Bohater z trudem łapie równowagę na rozkołysanej łodzi. Wokół szaleje sztorm, biją pioruny. Spomiędzy fal wyskakują piranie. Ale na szczęście, pod ręką mamy te sprawdzone ziołowe tabletki. Niebo się rozpogadza, a łódź bezpiecznie dobija do brzegu.
# 13. Styl życia związany z produktem
Większość ludzi dzieli pewne plany, marzenia, ambicje. Pokazujemy produkt tak, aby kojarzył się z pożądanym stylem życia. W ten sposób przedstawiamykorzystanie z produktu w celupozytywnego wyobrażenia konsumenta. Wyobrażenia o sobie, swoim życiu, swojej przyszłości.
W tym zabiegu pomocne może być wspomniane wyżej zaangażowanie znanej osoby. Dobry rozwiązaniem jest też stworzenie inspirującej, pozytywnej postaci, która używa Twojego produktu.
Jakie cechy ma dobry film reklamowy?
Pamiętaj, że reklama ma sprzedać
Reklama, niezależnie od rodzaju i technik realizacji, ma przede wszystkim skutecznie wypromować produkt. Jest kilka takich elementów, które warto zawrzeć się w spocie każdego typu. Poniżej prezentujemy nasz ranking. Zebraliśmy 10 najważniejszych cech dobrego filmu reklamowego uszeregowanych w kolejności rosnącej.
Co sprawia, że film reklamowy odniesie sukces? Poznaj nasz subiektywny ranking Krótkich Formy!
Miejsce #10 Oświetlenie i set design
Set design to scenografia i kostiumy, czyli wszystkie elementy pojawiające się w kadrze obok reklamowanego produktu. Produkt w reklamie musi być dobrze wyeksponowany na tle innych elementów pojawiających się w kadrze. Kolorystyka scenografii i kostiumów jest z reguły pastelowa, w miarę jednolita i mało kontrastująca. Ważne żeby nie odciągać wzroku widza od reklamowanego produktu.
Oświetlenie natomiast to druga obok kolorystyki najważniejsza składowa. Mocno wpływa na stronę wizualną filmu reklamowego. Niestety duża ilość oświetlenia jest dość kosztowna, dlatego też często po oświetleniu można rozpoznać jak wysoko — budżetowa była dana produkcja.
Miejsce #9 Szczegółowe przygotowania
“Pisarz i ja planujemy cały scenariusz w najdrobniejszych szczegółach i kiedy jest gotowy, pozostaje tylko nakręcić film.”
A. Hitchcock
Na preprodukcję, czyli przygotowania do filmu reklamowego składa się: stworzenie koncepcji kreatywnej, stylu reklamy, napisanie scenariusza, wybór miejsc nagrań, wybór aktorów. Dokładne przygotowania na tym etapie przekładają się na udaną realizację. Tymi oraz innymi elementami produkcji filmów reklamowych zajmuje się nasz zespół Krótkie Formy.
Miejsce #8 Emocje
Spróbuj ustanowić połączenie emocjonalne między Tobą a twoim odbiorcą. Stwórz prosty przekaz, ale nacechowany emocjonalnie.
Reklama często wykorzystuje pozytywne emocje takie jak: śmiech, radość, ekscytacja. Przekaz pełen emocji jest lepiej zapamiętywany przez widza. Ma także większą szansę wywołać jego reakcję — odwiedzenie strony, zakup produktu itp.
Miejsce #7 Widoczna marka i produkt
Pamiętaj, że widz musi zapamiętać Twoja markę. Dlatego logo i reklamowany produkt powinny być widoczne już nawet na początku filmu reklamowego. Sam produkt można wyeksponowany np. poprzez dużą ilość zbliżeń i packshotów.
Miejsce #6 Personalizowany przekaz
Nadejście Internetu zmieniło rynek reklamowy. Pozwoliło na bardzo dokładne kierowanie filmu reklamowego do określonej grupy odbiorców. Kluczem do sukcesu jest poznanie grupy docelową i zrozumienie jej potrzeby.
Miejsce #5 Reklama istotna dla widza
Film reklamowy powinien być dobrze skrojony pod określonego. To jednak nie wszystko. Powinien też być wyświetlany w czasie i w okolicznościach, w których widz będzie gotowy go obejrzeć. Najlepiej wtedy, kiedy reklama, przynosi widzowi wymierną korzyść.
Na przykład reklama butów powinna wyświetlać się, wtedy kiedy klient jest w trakcie szukania butów. Nie w trakcie pracy. Wtedy taka reklama nie będzie traktowana jako spam.
Miejsce #4 Zdecydowane Call to Action
Call to action to wezwanie widza do działania. Zastanów się nad tym, do czego chcesz przekonać swojego widza oraz w jaki sposób i w jakich miejscach umieścić wezwania do działania.
Wezwanie do działania może być formie przycisku, linku lub hasztagu. Typowym miejscem na jego umieszczenie jest końcówka filmu reklamowego.Może ona odsyłać np. do wejścia na stronę internetową, do zobaczenia karty produktu, do zakupu produktu itp. Dobrze wykorzystane CTA zwiększa chęć zakupu i współczynnik poleceń marki.
Chcesz wiedzieć więcej jak umieścić CTA?
...To był przykład call to action! :)
Miejsce #3 Ekipa realizacyjna z doświadczeniem
Nawet najlepszy pomysł może nie zadziałać, jeśli nie zostanie w odpowiedni sposób zaprezentowany. Pamiętajże wynajem ekipy to tylko część całego procesu i budżetu reklamy. Odradzamy oszczędności na tym etapie, bo mogą odbić się czkawką w momencie płatnej promocji, jeśli film nie będzie zapewniał odpowiednich wyników sprzedażowych.
Szukasz firmy z dużym doświadczeniem zajmującej się produkcją filmów reklamowych? Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!
Miejsce #2 Pomysł na reklamę wywołujący buzz w sieci
Oryginalny, niekonwencjonalny pomysł zachęci widzów do organicznego rozsyłania linków. To z kolei to zwiększy jej zasięgi i przełoży się na sprzedaż.
Pomysł należy przełożyć na scenariusz. Najłatwiej zacząć tworzyć od opracowania narracji (dźwięku) i od tego zacząć budowanie historii. Dobra, nawet klasyczna historia jest chętniej oglądana i ułatwia zapamiętanie reklamy.
Miejsce #1 Autentyczność
Widzowie przywiązują coraz większą uwagę do autentycznego przekazu. Takie reklamy lepiej działają, bo starają się pomóc, a nie naciągnąć widza! Widz to czuje i dlatego docenia taką reklamę!
Pamiętaj, żeby przekaz reklamowy był zgodny z wartościami firmy i marki!
Chcesz przygotować krótki film reklamowy? Zadzwoń 600 453 481 lub napisz na office@krotkieformy.pl
- Poznamy Twoje potrzeby i zbierzemy niezbędne informacje
- Doradzimy Ci wybór odpowiedniej formy filmu reklamowego. Oferujemy szeroki wachlarz produkcji filmowych i animacji. Tworzymy dla firm, korporacji, podmiotów publicznych. W naszej ofercie są też filmy instruktażowe, szkoleniowe, promocyjne, wizerunkowe.
- Przygotujemy kosztorys realizacji
- Poprowadzimy Cię przez cały proces realizacji!
- Stworzymy skuteczny film reklamowy, który rozwiąże Twój problem i pomoże Ci zwiększyć sprzedaż lub wypromować firmę.
- Napisz do nas! Do usłyszenia!