Jak efektywnie przygotujesz spot reklamowy odnoszący sukces? Przewodnik w
9 krokach.
Produkcja spotów reklamowych zmienia się szybko pod wpływem nowych technologii, czyli głównie
internetu. W internecie widzowie oglądają treści na różnych platformach i na wielu urządzeniach.
Coraz bardziej zmienia się specyfika wyświetlanych reklam - pojawiają się nowe formaty, których
nie było za czasów telewizji analogowej. Średnie budżety filmów reklamowych spadają, a
dostępność reklamy rośnie, więc teraz nawet mniejsze firmy mogą pozwolić sobie na taką
reklamę.
Poznaj 9 niezbędnych kroków, które musisz przejść aby Twój budżet został dobrze wykorzystany, a
spot reklamowy sprzedał Twój produkt lub usługę.
Produkcja skutecznych spotów reklamowych, które zapewnią Ci przewagę.
Poznaj 9 niezbędnych kroków.
Krok #1: Odpowiedz na pytanie. Jaki jest Twój cel? Dlaczego potrzebujesz
reklamy?
W czym ma pomóc realizacja spotu reklamowego? Najczęstsza odpowiedź, to autopromocja i
zwiększenie sprzedaży. Czy zawsze tak jest? Niekoniecznie.
Celem reklamy może być budowanie świadomości marki, dotarcie do nowych konsumentów, promocja
nowej marki lub produktu, wpłynięciu na nawyki konsumentów, rebranding.
Krok #2: Określ swój budżet
Zastanów się ile możesz przeznaczyć na realizację spotu. Budżet często wymusza lub wyklucza pewne
rozwiązania.
Koszty produkcji mogą się znacznie różnić w zależności od przyjętej techniki realizacji, o czym
napiszemy dalej.
Jeśli masz mały budżet zrezygnuj z bardziej kosztownych form reklamy, takich,
jak scenki z dialogami, nagrania w wielu nietypowych lub kosztownych lokacjach, z dużą
ilością aktorów czy wykorzystanie zaawansowanych animacji 3D. Zamiast tego, skup
się na kreatywnym podejściu i ogranicz długość spotu. Zastanów się nad skorzystaniem z
materiałów stockowych i zastąpieniem animacji 3D prostszymi animacjami 2D.
Krok #3: Określ grupę docelową i to, co chcesz jej powiedzieć
Czy Twój produkt kierujesz do szerokiego odbiorcy ? Czy może kierujesz go w stronę węższej,
wyraźnie określonej grupy klientów?
Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci w dopasowaniu pomysłu na spot i miejsca jego wyświetlania do
Twojego odbiorcy. Internet to szansa na dotarcie do wąskiej i precyzyjnie określonej grupy,
telewizja - do szerokiego grona. Zastanów się jakie problemy i potrzeby ma twój odbiorca i jak
twój produkt może mu pomóc.
Do różnych grup docelowych będą trafiały różnego rodzaju przekazy reklamowe. Wiek, płeć, miejsce
zamieszkania, wykształcenie, ma wpływ na preferencje i zachowania konsumenckie.
Internet umożliwia precyzyjne określenie kto zobaczy Twój spot. Dlatego kierując go do określonej
grupy docelowej pamiętaj o odpowiednim przekazie.
Dzięki mediom społecznościowym, możemy kierować się specyficznymi, osobistymi
preferencjami odbiorców, ich pasjami, dotychczasowymi wyborami etc.
Jeśli określiłeś już grupę docelową, skup się na tworzeniu przekazu, który do niej trafi.
Zastanów się, jakie potrzeby mają osoby, do których kierujesz przekaz i jak Twój produkt lub
usługa może je spełnić.
Twoja reklama sprzeda, jeśli pokażesz klientowi korzyść jaką odnosi kupując Twój produkt
lub usługę. Możesz to zrobić na wiele sposobów - pokazując problem i jego rozwiązania,
prezentując stan przed i po użyciu Twojego produktu, porównując produkt do innych produktów,
prezentując scenki z życia, tworząc animację, działając na emocjach.
“Reklama sprzeda, jeśli pokażesz klientowi korzyść z zakupu Twojego produktu lub
usługi.”
Dobry spot reklamowy ma za zadanie wpłynąć na sposób myślenia konsumenta - np.
obudzić w nim pomijane dotąd potrzeby i zainteresowania, lub skłonić do zauważania różnic w
jakości czy cechach produktów.
Krok #4: Wybierz miejsce wyświetlenia spotu.
Wiedząc już do kogo i z jakim przekazem chcesz dotrzeć, wybierz odpowiednie miejsca
publikacji!
Twoja strona internetowa? YouTube? social media? czy może telewizja?
Na każdej z tych platform sprawdzą się inne rozwiązania.
Social media
Na social media reklamowane są na ogół produkty B2C, związane ze stylem życia, wywołujące emocje.
Użytkownicy social mediów korzystają z telefonów. Dlatego dominują tam pionowe lub kwadratowe
formaty obrazu często oglądane bez dźwięku.
VOD i telewizja
W VOD i telewizji warto wyświetlać spoty kierowane do szerokiego grona odbiorców. Są to na
przykład dobra codziennego użytku, produkty spożywcze, elektronika użytkowa.
Youtube
Youtube oferuje wybór pomiędzy niepomijalnymi reklamami i bumperami oraz reklamami pomijalnymi.
Reklamy Youtube niepomijalne mają długość od 6 do 20 sekund. Są z reguły bardziej irytujące dla
odbiorcy, ale wymuszają większą uwagę widza. Reklamy pomijalne na Youtube narzucają konieczność
zawarcia najważniejszej i chwytliwej treści w pierwszych kilku sekundach. Docierają z całym
przekazem jedynie do osób rzeczywiście zainteresowanych produktem lub usługą.
Kierując reklamę na Youtube - pomyśl o wyborze kanałów na jakich ma się wyświetlać spot. Wybierz
kanały o takiej tematyce, którą ogląda Twoja grupa docelowa.
Jakie są najlepsze proporcje obrazu?
Czy Twój film będzie oglądany głównie na telefonach, czy na komputerach? W social mediach
sprawdzają się kwadratowe lub pionowe proporcje obrazu, takie jak 1:1, 4:5 i 9:16. W YouTube i
VOD domyślne proporcje to 16:9. Warto szukać tych informacji u źródła, i pamiętać, że trendy w
tej materii dość szybko się zmieniają.
Jaka powinna być długość spotu?
W przypadku płatnej reklamy musisz wziąć pod uwagę to, czy na danej platformie będzie ją można
pominąć. Jeśli tak, to wtedy kluczowe jest zwrócenie uwagi widza w pierwszych sekundach. Youtube
oferuje długości niepomijalnych bumperów reklamowych 6 sekund i dłuższych formatów pomijalnych.
Materiał w Instagram Stories może trwać do 2 minut, video typu
in-stream na Facebooku pozwala
publikować reklamy trwające od 5 do 120 sekund.
Znajdź przykłady reklam, na których chciałbyś się wzorować. Pomoże ci to zdecydować czy Twój spot
ma być animacją, video czy może połączeniem obu tych technik i jakie dokładnie metody realizacji
będzie trzeba wykorzystać. Będzie to ważne przy ustalaniu kosztów realizacji!
Wybór jest bardzo szeroki, od minimalistycznych animacji, przez tradycyjne nagrania, po
rozbudowane fabularnie produkcje.
Budżet 2 spotów reklamowych tej samej długości może się różnić nawet 20-krotnie w zależności od
dobranych technik. Dlatego przygotowując się do realizacji - zasięgnij opinii ekspertów lub
przeczytaj co wpływa na koszty spotu reklamowego.
Widzowie w mediach społecznościowych oglądają bez dźwięku
Ogromna część widzów reklam internetowych ogląda je przy wyłączonym dźwięku. Dlatego musisz
myśleć trochę jak reżyser kina niemego. Bardzo ważną rolę odgrywają napisy nałożone na film.
Animowane napisy pozwalają podkreślić
najważniejsze elementy przekazu.
Napisy nałożone na film mogą być w formie dużych animowanych haseł lub jako transkrypcja
wypowiedzi lektora. Duże animowane hasła muszą być chwytliwe, proste i czytelne - a zarazem
trafnie przekazywać ideę. Transkrypcja wypowiedzi lektora to po prostu napisy wyświetlane na
dole ekranu.
A co z grafikami i ilustracjami?
Odpowiednie grafiki to bardzo ważny element - podkreślają to, o czym mówisz, budują skojarzenia z
tematem. Mogą to być symbole, strzałki, emotki, proste ikony lub bardziej złożone ilustracje,
wykresy. Prezentowane grafiki, a zwłaszcza infografiki, wymuszają na oglądającym analizę tego,
co właśnie widzi, przez co na dłużej przykuwają jego uwagę do Twojego spotu reklamowego.
W krótkich spotach reklamowych należy
umieszczać proste grafiki, które widz zdąży szybko
zrozumieć.
Im dłuższy spot, tym więcej masz czasu na prezentację grafik i infografik. Dlatego, przy długich
spotach - grafiki bardziej mogą być skomplikowane. W 30.- sekundowym spocie zastosuj proste
emotikony i symbole, w spotach kilkuminutowych - możesz tworzyć bardziej skomplikowane
infografiki. Ważny jest jednak umiar w ilości informacji. Pamiętaj, że oglądający ma tylko
chwilę na zobaczenie przekazu, więc musi on być prosty w odbiorze.
Bardziej skomplikowane infografiki umieszczaj w
dłuższych spotach reklamowych.
Lektor i dźwięk w spocie
Pisaliśmy, że duża część spotów jest oglądana bez dźwięku. Dotyczy to w szczególności mediów
społecznościowych. Jednak pamiętaj, że część twojej widowni chce oglądać spoty z dźwiękiem.
Dlatego dla nich musisz wybrać rodzaj podkładu dźwiękowego i głosu lektora, który wzmocni
emocjonalny przekaz spotu.
Co zrobić żeby lektor i dźwięk był dobrze słyszalny w tym samym momecie? Są 2 metody.
Pierwsza polega na czasowym przyciszaniu muzyki w momencie, kiedy słychać lektora. Druga - to
wyciszanie wybranych częstotliwości - tych, które na siebie nachodzą. Na przykład jeśli
częstotliwość głosu Twojego lektora mieści się w przedziale 100-1500 HZ, to najlepiej wyciszyć
te częstotliwości w muzyce (środek pasma) a rozgłośnić częstotliwości, które nie pokrywają się z
głosem lektora - w tym wypadku niskie tony (poniżej 100 HZ) i wysokie tony (powyżej 1500
HZ).
Krok #6: Zaplanuj scenariusz filmu reklamowego
Powinien on określać ilość i rodzaj scen, miejsce nagrań, to jakie informacje mają się
pojawić w filmie na przykład w formie napisów, komentarza lektora lub dialogów. Pamiętaj że na
końcu spotu należy umieścić call to action, które może odsyłać do twojego landing page’a czy
karty produktu.
Znajdź unikalne cechy reklamowanego produktu lub usługi
Możesz stworzyć scenariusz spotu wspólnie z wykonawcą lub całkowicie polegać na jego
doświadczeniu. Jednak w obu wypadkach warto wiedzieć, jakie cechy produktu, usługi czy marki
chcesz podkreślić i czy są elementy, które koniecznie chcesz zawrzeć w reklamie lub takie,
których nie chcesz pokazać.
Steruj uwagą widza
Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego przy amatorskich nagraniach ciężko skupić wzrok na
określonym obiekcie, a w przypadku reklam - podążasz cały czas wzrokiem za akcją albo
reklamowanym produktem?
W wysokobudżetowych reklamach, reklamowany przedmiot wyróżnia się poprzez inny odcień, mocniejsze
oświetlenie, skupienie na nim ostrości kamery, rozmycie tła, ruch w kadrze.
Kolory w reklamie odgrywają bardzo ważną rolę. Czy zauważyłeś jaką kolorystykę mają
wysokobudżetowe spoty reklamowe? Często są to nie rzucające się w oczy kolory drugiego planu i
wybijający się kolorystycznie reklamowany produkt.
Żeby skupić uwagę widza na określonym obiekcie w reklamie powinieneś:
ustawić na nim ostrość i rozmyć tło
wyróżnić obiektu poprzez inny kolor
wyróżnić obiekt poprzez inną jasność
wprawić obiekt w ruch i pozostawić resztę kadru bez ruchu
mocniej oświetlić obiekt
Pamiętaj o emocjach
Spoty informacyjne vs spoty wywołujące emocje
Spoty reklamowe dzielimy na informacyjne i takie, które oddziałują na emocje. Oba typy stosowane
są zamiennie w zależności od tego, co reklamujemy i do kogo kierujemy przekaz.
Emocje ułatwiają zapamiętywanie Twojego przekazu, więc nie zapomnij ich wykorzystać!
Pamiętaj, że emocje mają poruszyć widzem! W tym
spocie dziewczynka przerywa uroczystości
weselne podając się za córkę Pana Młodego.
Wezwij klienta do działania!
Pamiętaj o Call to Action na końcu przekazu! Reklama video w internecie pozwala dzięki jednemu
kliknięciu ‘wysłać’ widza prosto do Twojej witryny, landing page lub karty produktu. Hiperlinki
na Youtube, pozwalają przekierować widza bezpośrednio we właściwe docelowe miejsce.
Krok #7: Wybierz wykonawcę
Jak dokonać właściwego wyboru pracując z kimś po raz pierwszy?
Podobne realizacje w portfolio
Wybierz wykonawcę, który robił wcześniej spoty podobne do tego co sobie zaplanowałeś. Wykonawcy
łatwiej będzie dobrze zrealizować Twój spot, jeśli ma doświadczenie w podobnych produkcjach.
Kompetecje marketingowe
Na rynku jest dużo firm produkcyjnych, które zajmują się realizacją video, ale brak im
kompetencji marketingowych. Chcąc stworzyć spot reklamowy, trzeba wybrać firmę specjalizującą
się w tym zakresie, z mocnym zapleczem wiedzy marketingowej. Pamiętaj, że spot
reklamowy musi nie tylko dobrze wyglądać, ale przede wszystkim -
sprzedać!
"Pamiętaj, że spot reklamowy musi nie tylko dobrze wyglądać, ale przede wszystkim -
sprzedać!"
Sprawdź budżety filmów reklamowych wykonawcy
Oglądając portfolio wykonawcy, zwróć uwagę na budżety poszczególnych spotów. Jeśli firma zrobiła
świetnie wyglądający spot reklamowy przy budżecie 300 tys. zł, nie oznacza, że zrobi równie
dobry spot przy dużo niższym budżecie. Wybierz firmę, która ma w portfolio realizacje stworzone
przy budżetach zbliżonych do Twojego.
“Wybierz firmę, która ma w portfolio realizacje stworzone przy budżetach zbliżonych do
Twojego.”
Krok #8: Zadbaj o spójność marketingową
Upewnij się, że spot będzie dopasowany do stylu Twojej marki. Przekaż wykonawcy brandbook i Twoje
wcześniejsze materiały reklamowe aby mógł się na nich wzorować, wykorzystywać odpowiednią paletę
kolorów, czcionek i znaków graficznych. Wszystko po to, żeby spot był spójny z obecną
identyfikacją wizualną marki!
Krok #9: Zaplanuj harmonogram prac
Na tym etapie wiesz już, jak ma wyglądać Twój spot. Teraz ważne są szczegóły logistyczne - co
nagrywamy, kiedy, gdzie, i z jakim zespołem.
Produkcja spotu reklamowego składa się z 3 etapów
preprodukcji, czyli przygotowań, obejmujących tworzenie koncepcji, pisanie,
scenariusza, planowanie logistyki nagrań, wybór aktorów, poszukiwanie miejsc nagrań
produkcji, czyli właściwego etapu prac
postprodukcji, czyli obróbki materiału
Każdy z tych etapów będzie wymagał twojej akceptacji. Dowiedz się jaki będzie łączny czas prac
aby wstępnie zaplanować czas emisji. Dowiedz się więcej o harmonogramach
produkcji reklam.
Podsumowanie
Zwróć uwagę na dużą ilość możliwości wyboru technik produkcji spotów reklamowych. Koszt
realizacji może się mocno zmieniać w zależności od przyjętej metody realizacji, długości spotu,
czy scenariusza. Jeśli chcesz dokładnie poznać elementy, które wpływają na cenę spotu, odwiedź
naszą zakładkę cennik .
Masz jeszcze pytania? Skontaktuj
się z nami! Odpowiemy na Twoje pytania dotyczące produkcji
spotów reklamowych. Do usłyszenia!
Krótkie Formy - produkcja filmowa, postprodukcja, video marketing.
Łukasz Mączka Produkcja
ul. Mickiewicza 27/23, 01-562 Warszawa, NIP 1181910834, REGON 142010103